Gå til hovedindhold

Dit barns faglige udvikling

Vi har høje forventninger til alle elever og læring foregår i et fællesskab med fokus på læring, trivsel og udvikling.

  • Læs op

Indhold

    Ellehøjskolen er NEST – skole med et særligt fokus på Co-teaching (Ellehøjmodellen)

    Dette betyder et bestemt børnesyn: Børn gør hvad de kan og dem der skal gøre noget andet er de voksne.

    Fra 1. august startes der op med tre NEST elementer i alle klasser

    Fælles start på dagen

    Den første halve time hver dag: læsning samt overblik over dagen

     Stemmeskala

    I alle klasser ophænges stemmeskala som skal bruges aktivt i alle klasser i alle fag i alle aktiviteter.

    Afslutningen på dagen

    Husene aftaler, hvad der skal arbejdes med.

    Co-teaching – to voksne i klasserne

    På Ellehøjskolen er der to voksne i alle klasser i stort set alle timer. Eleverne vil møde to lærere, en lærer og en pædagog eller to pædagoger.

    I dansk og matematikundervisningen er det henholdsvis dansk og matematiklærere der er Co-teachere.

    Co-teaching er ikke noget alle kan fra 1. august, det skal udvikles og der skal øves.

    Der skal arbejdes med følgende fem klasserumsstrategier i underviser

    1)

    Én underviser

    Én assisterer

    Begge undervisere er til stede samtidig men den ene har ledelsen og hovedansvaret for aktiviteterne

    2)

    Én underviser

    Èn observerer

    Den ene underviser, og den anden observerer. Dette med henblik på at udvikle undervisningen

    3)

    Teamundervisning

    Begge er ansvarlige for undervisningen samtidigt

    3)

    Alternativ undervisning

    En tager ansvar for undervisning af en større gruppe, mens den anden arbejder med en mindre gruppe

    5)

    Parallel undervisning

    Klassen deles i to og undervises i samme indhold simultant.

    Der inddrages også elementer fra specialpædagogikken i undervisningen.

     

    Sidst opdateret: 1. oktober 2023